Thursday, October 20, 2016

Cuti Hujung Minggu

Ini kisah cuti minggu lepas. Cuti aku di Cameron Highlands nie lebih selesa dirumah sebenarnya. Mau nye tak, kalau keluar rumah mau berjam-jam nak pergi dan nak balik. Memang tak sanggup la... Konon nak bawak anak-anak pergi jalan kat nova pun tak kesampaian lagi.

Kesan pengambilan ubat selama 2 minggu nie menjadi seleraku bertambah-tambah. Asyik lapar jer. Ubat ape? itu nanti aku ceritakan.

Hasil dari cuti hujung minggu ni, dari pagi sampai malam asyik masak dan makan.



Sarapan pagi hanya dengan Koko Krunch ngan susu jer. Pastu barulah gunakan tenaga dari situ untuk sediakan minum pagi. Nasi Lemak ngan Sambal Petai Daging Salai. Sebenarnya, tak perasan ikan bilis dah abis, nasi dah atas dapur baru perasan. Jadi aku masaklah sambal nie. Resepinya sama macam nak masak Sambal Petai Ikan Bilis juga.

Sambal nie jugalah jadi lauk untuk tengah hari aku. Untuk anak-anak, sup ayam jer.

Siap untuk tengahari, aku siapkan untuk minum petang pulak. Aku buatkan roti sosej dan juga mini piza. Doh untuk roti nie adalah dari doh frozen yang aku buat sebulan yang lepas. Masih elok tahan. Aku keluarkan pada sebelah malamnya untuk defrost dan paginya baru la aku ulikan lembut, so tengahari tu doh dah elok mengembangkan dan dah boleh buatkan apa-apa menu yang nak disediakan. Cam donut atau pun pau. Tapi kalau cuaca panas kat tempat korang tak perlu la kot nak biar semalaman defrost kan.


Macam mana nak frozenkan. Kebiasaannya, bila aku kebetulan nak wat roti atau pun donut, aku akan lebihkan adunan, dah siap uli, separuh adunan tadi aku cuma letakkan dalam bekas kedap dan terus simpan kat tempat beku. Jangan bagi doh mengembang dulu. Senangkan.

Ini pula, menu makan malam, aku tak masak dan tak beli. Yang ini jiran aku bagi. Alhamdulillah. Sebab memang tekak aku terasa nak makan sangat gulai nie. Ini kali kedua aku merasainya sepanjang hidup. Hihi... betul, kat daerah aku takde pulak kenal dengan gulai nie.


Gulai Asam Rong. Pertama kali aku cuba dah jatuh cinta. Dan secara terus terangnya aku rasa aku memang tak pandai masak benda nie. Kalau aku cuba pun agaknya tak jadi macam nie. Gulai ni, kawan pejabat merangkap jiran aku dari Jerantut yang bagi. Import khas dari Jerantut tau... sebab mak dia yang masak... Hahaha.

Memang aku tak dapat nak gambarnya kesedapannya. Cuma kali ini disebabkan deria rasa yang masih kurang, tak dapat la nak merasai sepenuhnya kesedapannya, tapi yang pasti tetap 2 pinggan nasi yer... Banyak sungguh makan nasi hari nie... Cuti... cuti...



No comments: