Friday, April 24, 2015

Mango Cheese Cake Yang Mudah



Inilah hasil percubaan pertama mango cheese cake. Dah sarat pun sibuk membaking lagi kan. Aku google resepi paling senang. Resepi nie tak perlu nak guna mixer bagai, cuma guna blender jer. Cumanya kejadiannya nipis aje, sebab loyangnya besar. Loyang kecik ada tapi bukan jenis yang boleh bukak tu. Aku share resepi kt sni supaya senang gak aku nk cari nanti. Aku tak ingat kat mana aku jumpa resepi ni dan aku ubah sikit..

Untuk Base nya aku tak ikut sukatan. Aku ikut suka jer.. agak-agak.

Gaulkan biskut marie yang dah diblend dengan mentega yang dicairkan... ratakan dalam loyang/bekas. Simpan dalam peti lebih kurang 30 minit.

Larutkan 15 gm gelatin dengan 60ml air panas (ketepikan)

Blendkan bahan-bahan nie..
250gm cream cheese
250ml susu full cream
1 cawan gula
1/2 cawan puree mangga (aku blend setengah biji mangga dgn setengah cawan air)

Dah agak-agak kembangnya masukkan gelatin yang dah di larutkan tu dan blend sekejap untuk sebati. Tuang aduan dalam loyang yang berisi base tadi. Simpan dalam peti beku lebih kurang 1 atau 2 jam atau agak-agak dah keras.

Untuk Toppingnya...
1/2 cawan puree mangga (buat sama macam tadi)
1 1/2 sudu kecil gelatin
1/2 cawan air panas
1 sudu gula

Rendam serbuk gelatin dengan air hingga kembang. Dan gunakan kaedah double boiler, satukan bahan toping dan kacau bersama gelatin yang dah larut tu. Agak-agak dah suam baru letakkan atas cheese cake tadi. Tapi sebelum aku letakkan toping nie.. aku letakkn dulu hirisan mangga. Nak hias or bentukkn cantik-cantik pun boleh. Tapi kalau malas, wat jer lebih kurang macam aku tu. Ok dah bley simpan dalam peti beku tu semula. 2 jam or agak-agak dah keras bleh la makan.



Pic atas nie pulak, yang aku buat masa dah balik bercuti kat kuantan. Tingginya dah cantik tapi malangnya toppingnya aku tersalah wat.. aku blend jer semua bahan tu... sebab tu berbuih dan tak nampak mangga yang aku hias cantik atas tu... Pastu tak puas hati buat sebijik lagi... dalam masa yang sama...tetap jadi cam tu gak... lastly baru terpikir kesilapan tersebut.... Cehh..


Hahaha... tetiba terselit pic roti plak. Punya la rajin mak yong ni kan... dah la 2 biji cheese cake tu sekali buat, pastu meroti lagi. Tak pe... nanti dah berehat panjang... tak turun la ke dapur... Cuti dari dapur...




No comments: