Monday, April 13, 2015

GST oh GST

Dah 2 minggu nampaknya perjalanan GST kan. Masa hari pertama pelaksanaannya, bermacam-macam jenis resit yang di muat naik di fb. Sebelum dilaksanakan benda nie, aku pun memang tak tahu pun macam mana benda nie akan berjalan. Bukan malas membaca, tapi kurang faham kalau setakat membaca nie dan tak dapat nak bayang. So bila dah dilaksanakan dan melihat sendiri baru lah tau sikit-sikit dan barulah ada kerajinan untuk membaca dengan bantuan dari cik google.

Aku tak la kat sini nak ulas pasal GST ke.. kebaikan ke... keburukan ke. Memandangkan kebanyakkan barang-barang keperluan aku dah beli selepas gaji, so agak jarang ke kedai. Apa yang aku nak kongsikan nie, minggu lepas aku terasa nak makan roti dengan ais krim. Jadi belilah sebekas ais krim dengan sebungkus roti gardenia putih. Ais krim pulak cuma ada 1 pilihan jer. Harga pun aku tengok agak mahal berbanding sebelumnya. Roti putih tu aku tau zero item, tapi masa bayar aku tengok resit ais krim tu pun bertanda Z juga. So auntie tu terangkan kat aku yang harga pada ais krim tu memang dah termasuk dengan GST. So dengan senang hati aku balik ke ofis dengan senang hati (sebab dapat benda yang nak dimakan kan.. hehe)

Namun kemusykilan aku kat sini macam mana kami pengguna ni nak tau harga barang-barang yang bukan zero item tu dah termasuk GST atau tak. Apakah kami kena bergantung kepada kejujuran peniaga tu sendiri. Macam kes ais krim tadi, andai kata peniaga tadi tak jujur, makanya aku kena bayar dengan harga yang mahal dan ditambah lagi dengan GST. Kebetulan aku beli barang sikit takpe la kan.. boleh tanya jer, tambahan lagi dah memang pelanggan tetap. Bayangkan kalau beli barang banyak-banyak, ambil masa jugaklah kalau nak orang yang rajin macam aku nie cek resit.

Banyak tanya nanti orang bosan. Tak mahu bertanya nanti di kata bodoh sombong. Eeemmmmm.....





No comments: