Saturday, April 04, 2015

Puding Karamel Cheese

Puding Karamel Cheese atau Caramel Cheese Pudding nie aku buat untuk menghabiskan stok cheese yang ada. Rugi pulak kalau dah luput tarikh nanti. Tambah lagi nak bercuti panjang nie kan.

Karamel Cheese nie memang mudah sebab aku cuma blended jer semua bahan sama macam aku puding karamel yang biasa. Maklumla sejak mixer rosak dan belum dapat pengganti hampir setahun nie aku blander jer la peneman. Tu pun kena cari resepi hidangan yang logik la untuk guna blander.


Untuk karamelnya aku agak-agak jer gula dan air, rasenya dalam suku cawan gula dan air. Untuk pudingnya pula, aku guna 4 biji telur (sebab gred C), cream cheese lebih kurang 100gm, 3/4 cawan susu cair, 3/4 cawan air, suku cawan gula (sebab tak nak manis sangat), sedikit garam. Semua bahan tu aku blended jer sekaligus.


Karamelnya aku buat terus dalam loyang (loyang kecil jer, tak silap 6 or 7 inci kot) dan biarkan kejap sambil tu terus wat aduan puding. Dah siap adunan tu tuangkan dalam loyang berisi karamel tu dan bakar guna kaedah bain marie. Pastikan oven tu dah di panaskan dulu yer, jangan lupa plak. Bakar sejam sejukkan kejap dan letak dalam peti sejuk lebih kurang 3-4 jam. Terbalikkan... siap untuk dimakan. Aku hidang dengan buah yang masam untuk hilangkan rase muak cheese. Kalau strawberry lagi best kot.





No comments: