Saturday, May 30, 2015

Puteri Pengganti Yang Dinanti

Hari nie, 5 tahun yang lalu, aku melahirkan seorang puteri yang mana puteri itu pergi sebelum sempat melihat dunia dan mamanya. 5 tahun sayang pemergianmu. Dan 32 hari yang lalu aku selamat melahirkan seorang lagi puteri yang wajahnya persis wajah puteriku dulu. Sememangnya dia puteri pengganti yang aku nanti. Aku bersyukur dengan pemberian dariNya ini.

Bohong kalau aku katakan aku tak fobia dengan peristiwa lalu. Ya, perasaan takut untuk 'hilang' sekali lagi tu tetap ada. Namun aku tetap buat persiapan menyambut orang baru ini seadanya.

Melahirkan anak yang ketiga ini tidaklah semudah yang kedua. Kalau Hariz dulu 'forcep', kali ini 'vacuum' pulak. Aku sakit dari rumah seawal jam 7 pagi lagi, tapi sebab sakit yang kukira lambat lagi yang kononnya dari pengalaman sebelum ni jadi aku hanya rilek dengan menyiapkan diri untuk ke hospital.

Kurang lebih kul 10 pagi aku di Low Risk, HTAA kemudian dalam pindah ke High Risk (atas nasihat doktor semasa di CH dalam buku merah aku tu) dan juga mungkin juga sebab keadaan aku ketika tu.

Sesampai di Labour Room.. terus rs nak bersalin. Baby mcm nak kua sesgt dh. Tp waktu tu aku mmg xde kekuatan nak 'meneran'. Berkali ku cuba dan bila doc cakap kena vacuum aku redha jer... dah x peduli walau dia cakap jahit banyak ke apa. Yang aku tahu aku nak baby aku selamat. Sebenarnya masa di Low Risk aku dgr doc pggl ayah aku dan bagitau yang tekanan darah aku naik, baby dah berak kat dalam dan jantungnya lemah.  Maka sebab itu la aku tak kisah apa doc nak wat janji anak aku keluar dan hidup.

Aku hanya nak dia jer. Aku takut rasa kehilangan lagi dan aku sendiri pun tak tau macam mana nak hadapi kalau sesuatu berlaku. Hanya Allah yang tau perasaan waktu tu. Akhirnya puteriku selamat dilahirkan an diletak diatas perutku. Tapi aku tak dapat nak tengok sebab terlindung dengan kain dan baju. Aku hanya dengar tangisannya sekejap je dan kemudian terus diambil pegi.  Lama aku kat labour room tu sebab tunggu baby. Aku dimaklumkan baby ku terus diberi bantuan oksigen sebab keadaan jantungku dah lemah. Mujur dorang bgtau masa baby dah ada pada aku untuk disusukan. Kalau gta awal.. lg byk bnda lak aku fikir masa tgh tggu tu.

Perasaan bimbang sekali lagi menghantui masa aku bawa dia ke kinik untuk cucuk sebulan.  Doc suh refer ke HTAA untul ultrasound. Sebab ada satu tanda ditelinganya. Ya Allah... mak tau aku risau. Berkali kali mak nasihat supaya tak fikir sangat. Itu hanya andaian sahaja. Semoga nanti dia tak apa-apa. Itu doa mama buatmu puteriku.

Terima kasih pada doktor dan petugas di Low Risk dan High Risk  HTAA Kuantan. Dah 2 kali bersalin kat sini dan layanannya tetap baik macam 5 tahun lalu.

Sebenarnya aku kongsikan pengalaman bersalin ni jugak untuk ingatkan diri aku tentang erti pengorbanan seorang ibu. Mungkin ada diluar sana yang tak merasa dibesarkan ibu, tapi ketahuikah kamu mcm mana sukarnya ibu itu melahirkan kamu.

Sekadar Ingatan Bersama..


No comments: