Tuesday, September 23, 2014

Lamb... Lagi dan Lagi

Sedang aku mengusun makanan dalam pinggan, mak aku telefon. Soalan biasanya yang ditanyanya.. masak ape... kambing... kataku... mak aku gelakkan kan aku... kambing lagi... katanya... hehe.. Nak buat macam mana kan.. dah feveret... lagi pun kalau makan kat kedai... mahal, tak puas dan tak memenuhi selera kadang tu.. kalau masak sendiri boleh makan bertambah tambah kan.


Ok ini dinner aku dan hariz tadi. Biasa aku wat lamb chop kan, tapi kali nie aku buat lain sikit. Lamb tu aku potongkan dalam saiz sederhana, gaulkan dengan sedikit sos tiram, sos tomato, sos cili, serbuk pati ayam, kicap dan oren sunquick (sikit jer, nak rasa masam2 gitu)... aku tak sukat bahan ni, cuma agak2 mengikut banyak mana lamb yang ada. Gaulkan dalam periuk dan aku masak dengan api perlahan dan periuk bertutup selama 15 minit. Sambil tu gaul-gaulkan juga. Sejukkan sikit kemudian aku cucukkan lidi dan bakar. Air lebihan tadi aku gunakan untuk buat sos.

Simple sos, panaskan minyak, masukkan tepung, gaulkan kemudian terus aku masukkan lebihan sos perapan tadi. Kalau suka tumis la sikit dulu dengan bawang besar yang dipotong dadu. Aku tak buat sebab hariz tak suka bawang.

Eh macam dah bagi resepi sekali pulak kan. Hehe.. sharing is caring. Cepat dan mudah. Ialah, balik dari keje kan penat, nak kena masak lagi, boring gak asyik makan nasi jer.. sesekali tukar selera. Ini pun aku amik masa dalam sejam untuk sediakan. Tak payah nak perap bagaikan..


Lagi satu bila dah siap potong-potong macam nie lebih menyenangkan budak-budak nak makan. Tak perlulah kita nak tolong potong time makan kan. Tapi aku tetap kena tolong buangkan lidi untuk si Hariz nie... manja.. tak nak buat sendiri...

Ok.. sekian untuk perkongsian makan malam nie. Dah mengantuk. Nak tidur...


No comments: