Thursday, September 18, 2014

Erti Sebuah Tangisan

Petang yang mendung dan suram... sesuram hati ini.... bertemankan secawan koko panas dan 2 potong roti, cukup untuk menghangatkan kedinginan petang ini. Penat pulang dari kerja masih terasa, membuat aku menangguhkan masa untuk menjenguk ke dapur... damainya kalau tiap-tiap petang dapat berehat seperti ini....

Are you happy? pertanyaan yang sering bermain diminda ku sejak beberapa minggu kebelakangan ini.
Entahlah... i'm not sure. Jawapan yang bersulam dengan sedikit sendu ketika itu.
Why? Soalan yang sekadar di jawab dengan senyuman olehku...

Kadang-kadang tidak semua berita yang mengembirakan itu perlu aku kongsikan dengan orang lain. Kerna aku bimbang berita itu nanti akan menyebabkan pihak lain terasa. Bimbang akan melukakan hati. Bimbang akan mengecewakan dia. Sedangkan aku sendiri tidak pasti dengan perasaanku sekarang. Perlukah aku menangis, perlukah aku gembira, perlukah aku memberitahu dunia bahawa sebenarnya aku gembira, tapi aku takut sehingga aku menangis. Aku tiba-tiba takut untuk berkata-kata. Aku tiba-tiba takut untuk menempuh hari mendatang.

Sabar da, tenangkan hati. Jangan menangis.... Ada hikmah disebalik apa yang berlaku...
Ohh... kata-kata dan suaramu itu menemani aku dalam meniti perjalanan hidupku.... yang membantu aku saat aku jatuh......yang banyak mengajar aku untuk dewasa.....yang selalu ada saat aku memerlukan...

Walau aku terpaksa menangis untuk melalui hari-hari mendatang namun aku tetap bersyukur padamu Ya Allah. Sesungguhnya hanya Engkau Yang Maha Mengetahui.


No comments: