Monday, March 30, 2015

Masakan Daging Salai

Aku tak la pandai sangat nak masak lauk-pauk nie... cuma disini aku saje nak kongsikan hasil masakan daging salai yang aku beli dari kawan pejabat merangkap jiran aku. Manalah tau mungkin boleh bagi idea kat anda-anda yang nak menyediakan hidangan tengahari atau malam kan.

Kebiasaan yang aku tengok daging salai nie biasanya orang buat masak lemak cili api kan. Yang itu aku dah biasa buat jer. Tapi memandangkan masak tak habis-habis (maklumla makan berdua jer) jadi aku pun mencuba dengan beberapa masakan lain.

Aku suka makan singgang... jadi yang pertama aku cuba Singgang Daging Salai..

Yang ini pulak kerabu taugeh dengan daging salai. Kerabu nie memang aku selalu buat kalau beli daging salai. Dengan rasa masam, pedas dan bau salai tu memang menambahkan selera aku untuk makan bertambah tambah...

Asam Pedas Daging Salai pun aku cuba gak. Tapi asam pedas nie aku cuma guna pes asam pedas yang aku beli jer. So rasanya biasa-biasa aje. Bagi korang yang pandai wat asam pedas mungkin rasenya akan rasa lebih menarik.

Bila dah ketandusan idea untuk wat lauk. Balance yang ada aku buat nasi goreng. Aku hiriskan halus-halus jer. Hariz suka makan nasi goreng kuning nie. Simple jer kan...

No comments: