Tuesday, March 31, 2015

Kuih-Muih Tradisi

Sepanjang menyepi nie, anak tekak nie teringin nak makan macam-macam. Kadang tu benda yang susah gak la nak memenuhi selera anak tekak kalau dibeli.

Kaswi nie aku buat sebab rindukan arwah tok. Walaupun tak la jadi macam arwah buat tapi ok lah sebab memenuhi selera sendiri. Selera orang lain tak tau la aku. Hehe..



Kuih Tepung Pelita..
Ok, kuih nie aku nak story sikit sebab yang ini memang susah nak cari yang taste aku.. di daerah aku, sejak kecil dan mula makan kuih, aku memang mengenali tepung pelita yang hanya ada warna putih sahaja. Tapi sekarang memang takde jumpa. Pernah la dalam beberapa tahun lepas kami singgah ke Bazar Ramadan di Taman Tas, Kuantan dan jumpa yang ini. Dapat makan tu terharu rase macam nak menangis.


Tepung pelita yang dijual sekarang nie, bawahnya hijau atasnya kuning. Bukan la tak memenuhi selera cuma pada aku lebih tradisi bila sesuatu yang kita selalu makan masa kita kecil-kecil dulu kan.



Lepat labu nie aku buat untuk menghabiskan labu yang ada. Gatal sangat beli sebijikan... so pandai-pandai la habiskan.. ape pun memang lebih puas hati bila kita dapat mencuba sendiri untuk masak dan apa yang kita masak tu memenuhi selera tekak kita kan...



No comments: