Tuesday, August 12, 2014

Dalam Anganku...

Dulu semasa kami masih dibelasan tahun
kami selalu berangan, kalau nak kawin, kami nak cari suami yang macam ayah
ayah tak merokok, selalu imamkan solat walaupun hanya dengan mak, ayah selalu bawak keluarga melancong, ayah bantu mak kat rumah, selalu belikan makanan yang mak suka, jaga mak ketika sakit, ayah selalu ajak mak untuk kemana-mana. Walau menemani untuk urusan kerja. Sweet kan...

Tapi bila aku melangkah remaja, aku mula mengenal langkah kehidupan. Keadaan sekeliling mengajar aku tetang kehidupan alam nyata. Hingga pernah bercambah perasaan untuk membenci lelaki. Aku benci dengan apa yang mereka lakukan pada orang disekelilingku. Aku tak mahu menyayanginya, aku tak mahu mencintainya... aku tak mahu kawin... cukup aku ada lelaki yang bergelar ayah.... biar angan-angan tu pergi...

Dewasa akhirnya membawa aku kesini. Ke alam nyata yang tanpa angan lalu. Walau bagaimana aku lari, namun jodoh itu tetap ketentuanNya. Bukan semua angan kita itu akan menjadi kenyataan. Namun kehidupan tetapkan terus kujalani. Hidup dengan semangat dan kesabaran yang ada...


No comments: