Thursday, April 26, 2012

Hariz dan Botol Susu

Kesian hariz. Sejak dah berpisah dengan botol susunya, dia sekarang dah tak nak minum susu lagi. Risau jugak aku. Ialah, makan pun puas pujuk baru makan, susu tu kiranya cukup untuk kenyangkan dia. Puas aku pujuk untuk minum susu, aku buat dalam cawan, dalam botol air, campur dalam milo semua di atak nak. Tambah lagi kalau minum dalam cawan, terus nak muntah, dia cakap masin. Pelik sebab aku sukat sama jugak kalau buat dalam botol susu dia dlu.

Aku tak berniat nak hentikan dia dari minum susu sebab aku tau dalam usia sekarang, susu tu masih penting untuk dia membesar tambahan lagi dia kurang nak makan dan aktif. Niat asal aku sebenarnya cuma nak  pisahkan hariz dengan botol susu, sebab dia skang dah mengikjak umur 4 tahun dan aku tgk dia terlalu bergantung kepada botol susu, nangis skit nak susu, nak tdo pun kena ada botol kat mulut. Kadang tu susu tak luak, tapi mulut tu dok menyoyot puting or gigit puting tu. Tak sampai seminggu puting putus dan berganti baru.

Aku dapat idea, aku tak nak ganti puting yang dah putus dengan puting yang baru, alasan aku kat dia puting baru dah habis. Kadang tu perasaan keibuan terusik jugak bila merengek nak susu, keadaan tu bila dia menangis dan nak tido, tapi aku keraskan hati. Aku cuba pujuk dia selembut yang mungkin, alasan yang sama tetap diberikan dan susu dalam cawan tetap aku sediakan tapi sayangnya tak berusik.

Apelah yang aku nak buat dengan susu yang masih banyak tu..n macam mane lagi nak pujuk dia untuk minum susu kembali....



No comments: