Tuesday, August 16, 2011

Kenangan Ramadhan Mengusik Jiwa

Sedar tak sedar hari nie dah hari yang ke 16 umat islam berpuasa. Sekejapnyer rase masa berlalu. Lagu raya pun dah bertambah rancak berkumandang di radio.

Sedar tak sedar juga sudah 9 tahun aku berpuasa di daerah ini. Dan selama 9 tahun tu jugaklah, setiap kali selesai berbuka, pasti kenangan lalu mengusik jiwaku. Berbuka bersama keluarga, ayah, mak, kakak2 dan adik2 aku. Selesai berbuka kami akan solat maghrib berjemaah, berdoa dan bersalam-salaman. Yang bestnya kami berebut-rebut nak bersalam dlu ngan ayah ngan mak...  Hehe... Indahnya waktu tu.

Teringat aku, macam mana ayah dan mak berleter sebab menunggu lama untuk solat. Mana taknyer, kami adik beradik sibuk makan jer dlu, sedangkan ayah ngan mak aku sudah bersiap di tikar sembahyang sebaik berbuka ala kadar. Bila masing-masing dah kenyang, perut dah penuh, mulalah malas nak bangun. Masing-masing tolak menolak suruh amik wudhuk dlu.

Hehehe, kelakarnyer.. Waktu berbuka tu kalau boleh masing-masing bertanding gelas sape yang paling besar sekali. Kiranyer kalau dapat habiskan air tu terer la... Huhu.. Ntah ape ape ntah... Benda cam tu pn nak bertanding. Tu dulu, tapi sekarang makan dan minum pun ala kadar. Cukup setakat mengisi perut. Masak pun tak banyak, cukup2 jer, takut membazir.

Sekarang ni pun kalau balik kampung pun suasana dah tak macam dlu. Selepas berbuka ayah dengan mak jer berjemaah berdua. Yerla, kalau kami semua berjemaah skali, mau ade cucunya yang merangkak dicelah-celah tu. Bila ade cucu yang dah besar ade pulak cucu lain pulak yang lahir. Teringin juga sebenarnya nak berjemaah sekali, tapi mungkin mereka fikir kami semua dengan famili masing-masing jadi tak la mengajak. Aku pun tak pernah pulak bersuara........

Begitulah putaran waktu... yang juga membawaku pada kehidupan sekarang. Ape yang berlalu akan terus berlalu menjadi kenangan yang abadi. Yang mampu dilakukan hanyalah memperbetulkan diri untuk menjadi lebih baik dari dlu... juga memohon ampun dengan Allah atas dosa-dosa yang lalu.

.....................Kenangan Lalu Mengusik Jiwa.....................

No comments: