Tuesday, August 23, 2011

Juadah Berbuka

Sedar tak sedar kita dah berada dipenghujung ramadhan. Ini pun mungkin entri di dapurku untuk kali terakhir dibulan ramadhan nie.. Bukan pe, kadang tu xde masa nak online.

Nie antara juadah ku sepanjang beberapa minggu n hari yang lepas. Sekadar berkongsi bagi mereka yang tercari-cari idea untuk juadah berbuka...

Nasi Ayam Percik...
Nasi ayam tu aku masak macam biasa. Cuma ayam yang dah aku stim kan tu, aku bakar n gorengkan dalam kuah percik tu. Aku juga buat simple acar. Timun, tomato, lobak n bawang besar aku gaulkan bersama dengan air limau nipis. Cuba lah, lagi sedap dari makan nasi ayam biasa tu... :)

Pulut Sekaya
Percubaan pertamaku buat kuih-kuih yang macam nie. Resepi nie aku ambil dari facebook kuih muih kelate. Sedap gak kuih nie, rase manis-manis lemak.

Sotong Goreng Kunyit
Nie biasa la. Kesukaan Hariz. Kalau makan dengan nasi yang lembik skit dan panas, bertambah-tambah makan nasi.

Sup Isi Ketam
Yang ini pun percubaan pertamaku. Rase kesedapan sup nie masih aku terbayang-bayang masa makan kat Seri Malaysia, Genting. Yang aku wat nie, ok la. Sedap juga. Tak la setanding chef kan. Bahan n cara pun pun simple jer. Rebus ketam, ambil isinya. Tumis bawang putih dan merah, dah naik bau, isikan air rebusan tadi. Pastu isi ketam+garam+jagung (tak nak pun takpe). Untuk pekat gunakan bancuhan tepung jagung. Masak sampai pekat.

Itulah antara juadahnyer. Pernah gak aku cuba wat pulut panggang sendiri. Tapi gambarnya xsempat nak snap, dh habis. Hehe. Di daerah nie, ade jual pulut panggang, tapi tak memenuhi citarasa, coz sambalnya kelapa n manis. Daerah kelahiranku n pantai timur umumnya, pulut panggangnya berintikan ikan. So terpaksala buat sendiri. Resepinya pulut panggangnya segan nak bagi, coz ikut suka jer. Hehehe...

Selamat Menjalani 10 Malam Terakhir di Bulan Ramadhan Ini (disamping kesibukan membuat kuih raya :)

1 comment:

mamasuri said...

makcik..update lah new entry...citer pasal cameron..rindu ahhhhhhhhh