Thursday, January 24, 2013

Pau Untuk Minum Petang

Hari ni 12 Rabiulawal 1434H merupakan cuti sempena Maulidur Rasul. Cuaca di daerah nie awal pagi tadi matahari ade menginari bumi tapi hanya sementara sebab menghampiri tengahari sehingga sekarang hujan, cuma tak lah berterusan sekejap-sekejap tapi tetap mendung dan sejuk.

Memandangkan keadaan Hariz yang masih kurang sihat sejak balik dari Ipoh ahad lepas, maka lebih baik duduk saja di rumah. Bila dah duduk di rumah dalam keadaan sejuk macam nie memang tahap kelaparannya menjadi-jadi. Nak keluar pun malas.

Disebabkan dah lama tak menjenguk bawah tudung saji, jadi aku kongsikanlah minum petang untuk entry hari ni. Ini cubaan pertama kali aku membuat pau. Dan alhamdulillah menjadi. Yang tak menjadinya ialah percubaan membuat inti kacang hitam. Aku pun tak tau mana silap, tapi tak pelah nanti aku cuba buat lagi sebab aku suka makan inti tu.


Untuk pau nie aku buat 2 jenis. Inti daging dan juga kaya. Resepi pau nie aku dapat dari sini. Inti daging tu aku buat ikut ape yang ade kat dapur jer. So rasanya tak la sedap sangat. Kaya tu sedap la sebab kaya yang dibeli. Hehe... Tapi pau nie memang lembut. Adunan dari resepi tu memang sekali hadap jer makan, terus habis. So untuk yang ahli keluarga ramai eloklah gandakan bahan-bahan tu.


Insya Allah lepas nie aku nak cuba buat lagi untuk inti kacang hitam and nak cari punca kenapalah kacang hitam aku tu tak nak lembut walaupun dah rendam and rebus lama. Kalau susah sangat tak jumpa cara buat makan terpaksa la aku cari yang dah siap punya... lagi senang kan.... Selamat Menjamu Selera di petang hari yer....


No comments: