Saturday, February 18, 2012

Kuih Lama

Kuih lama yang aku maksudkan nie bukanlah kuih yang dah lama dan basi, maksud aku kuih dulu-dulu. Kuih nie tok or mak aku selalu (dululah, sekarang dah jarang, buat atas permintaan anak cucu yang balik).

Kuih nie kami panggil adar-adar. Nama lain untuk kuih nie aku tak tau, yang aku tau makan jer. Hahaha


Inilah adunannya, kalau tak silap tepung n daun pandan. Lupa nak mintak resepi penuh, sebab sampai jer tengok mak tengah masak.


Adunan tadi dileperkan dalam kuali, ditutup sekejap, angkat, gulung dan potong apabila dah sejuk.


Kuih nie dimakan bersama kuah. Kuahnya manis dan pekat. Sedap. Aku suka makan kuih nie time bulan puasa, mungkin sebab rasenyer yang manis menarik selera tekak.

Cuma yang aku tak pasti ape sebenarnya nama kuih nie dan memang tu ker namanyer. Saje cuba nak mencari jawapan.......

 

1 comment:

Opec Rahman said...

Kuah dia tu leh letak durian tak? skarang kang musin durian